Andere links
Home Saab_te klein voor overleven

'Spyker-Saab te klein om te overleven'

Uitgegeven: 28 januari 2010 14:16
Laatst gewijzigd: 28 januari 2010 14:38

Vooral in Zweden is de vreugde -uiteraard- groot over de overname van Saab door Spyker. Deze overname betekent immers de redding van Saab, dat al ontbonden werd door GM.

Maar er zijn nog steeds flink wat critici die ernstig twijfelen aan de levensvatbaarheid van de combinatie Spyker-Saab.

Onder de twijfelaars bevindt zich Fiat-topman Sergio Marchionne: “Het is extreem lastig om als samenwerking tussen twee nichefabrikanten te overleven in de huidige auto-industrie. Kleine fabrikanten zullen steeds meer moeite krijgen om het hoofd boven water te houden. Je kunt niet slechts door te hopen en te dromen succesvol zijn.”

 

 

Winst

Victor Muller zegt dat Saab minimaal 100.000 auto’s moet bouwen om winst te maken. In 2009 bleef teller op 39.903 auto’s steken. Volgens analysebureau IHS Global Insight zal dit aantal dit jaar –vooral door de introductie van de 9-5- stijgen naar ongeveer 53.000 stuks.

Dat betekent dus dat Saab ook in 2010 nog verlies maakt. In 2011 zijn de 9-5 en 9-4X vanaf het begin beschikbaar, dus naar verwachting verkoopt Saab volgend jaar weer meer auto’s.

 

9-3

2012 wordt een erg belangrijk jaar voor Saab, omdat het merk dan de nieuwe 9-3 wil onthullen. Deze komt op het platform van de Insignia te staan. Victor Muller meldde woensdag bij Pauw & Witteman dat deze auto nog een kleimodel is, en dat hij dus nog invloed op het design kan uitoefenen.

Muller wil dat Saabs zich meer onderscheiden van de concurrentie dan nu het geval is, dus ook de 9-3 wordt spannender dan de Saab-ontwerpers onder de vleugels van GM voor ogen hadden.

 

Doelstelling

De introductie van die 9-3 is zonder twijfel essentieel voor Saab om de doelstelling van 100.000 verkopen te halen. Maar juist die introductie zorgt voor opgetrokken wenkbrauwen bij de analisten. Ze hebben becijferd dat de ontwikkeling van de 9-3 een investering van 500 miljoen euro kost.

Omdat Spyker zelf op 30 juni 2009 slechts 781.000 euro in kas had en Saab zelf 198 miljoen euro, is het waarschijnlijk dat Spyker nog extra geld nodig heeft om de ontwikkeling te bekostigen. De aandeelhouders hebben al aangegeven dat ze absoluut niet zitten te wachten op een nieuwe aandelenemissie.

© Autoweek

bron: nu.nl

 

Last Updated ( Thursday, 28 January 2010 15:12 )