Andere links
Home

News

Saab hervat productie

Uitgegeven: 22 maart 2010 10:31
Laatst gewijzigd: 22 maart 2010 10:31

TROLLHATTAN - De Zweedse autofabrikant Saab, sinds kort eigendom van de Nederlandse sportwagenproducent Spyker Cars, heeft maandagochtend na een pauze van anderhalve maand de productie hervat. Dat bevestigde een woordvoerder van Saab maandag.

Saab legde de productie eerder dit jaar stil, omdat in verband met de onderhandelingen over de verkoop van de onderneming de toeleveringen werden stopgezet.

Eind januari bereikten Spyker en het Amerikaanse moederconcern General Motors een akkoord over een overname van Saab. In februari werd de verkoop afgerond.


Volgens de woordvoerder zijn alle modellen weer in productie genomen. Saab maakte vorig jaar in Zweden 40.000 auto's tegen 95.000 een jaar eerder. Saab bouwt ook auto's in Mexico.

© ANP

 

bron: nu.nl

 

 

Spyker: Verkoop Saab volgende week afgerond

AMSTERDAM (AFN) - Spyker-bestuursvoorzitter Victor Muller verwacht dat de verkoop van autobouwer Saab aan Spyker volgende week zal worden afgerond. Dit zei Muller vrijdag tegen het ANP.

Oorspronkelijk was 15 februari de richtdatum waarop de verkoop zou zijn afgerond. ,,De closing is volgende week. Ik hoop dinsdag'', aldus Muller vrijdag. Hij zei dat er geen speciale reden was dat er wat vertraging is opgetreden.

 

bron: debeurs.nl

 

 

Meer financiering Saab-deal Spyker

ZEEWOLDE (AFN) - Sportwagenfabrikant Spyker heeft meer financiering geregeld voor de overname van de Zweedse autofabrikant Saab. Topman Victor Muller heeft zijn oude werkgever Heerema bereid gevonden om een lening van 25 miljoen dollar (ruim 18 miljoen euro) te verstrekken. Het offshorebedrijf kan de lening omzetten in aandelen, zo maakte Spyker maandag bekend.

Met de lening heeft Spyker naar eigen zeggen de noodzakelijke financiering voor de overname rond. Eind vorige maand is al 25 miljoen dollar overgemaakt naar het Amerikaanse autoconcern General Motors, dat wilde stoppen met zijn dochterbedrijf Saab. Half juli moet Spyker nog eens 24 miljoen dollar betalen.

Muller, in Zweden uitgegroeid tot held omdat hij Saab redde, werkte tussen 1984 en 1991 voor Heerema. Hij zegt de topman van het offshorebedrijf, Pieter Heerema, persoonlijk te kennen.

Rendement

Pieter Heerema laat in de verklaring van Spyker weten een goed rendement op de investering te verwachten als het management van Spyker erin slaagt om zijn ondernemingsplan uit te voeren. De lening is verstrekt voor een periode van twee jaar. Spyker betaalt meer dan 10 procent rente. Heerema kan de lening ook omzetten in aandelen Spyker tegen 4 euro per stuk. Het aandeel Spyker sloot maandag op 3,18 euro.

Spyker krijgt pas het geld als de Europese Investeringsbank (EIB) Saab financieel ondersteunt. Dat is een stap dichterbij gekomen met de goedkeuring van de Europese Commissie van een Zweedse staatsgarantie voor een lening van 400 miljoen euro bij de EIB.

Het is de bedoeling dat Heerema een zetel krijgt in de raad van commissarissen van Spyker.

 

bron:debeurs.nl

 

ZEEWOLDE (AFN) - Volkswagen kwam met de reïncarnatie van zijn Kever, BMW stak de oude Mini in een nieuw jasje en Fiat deed het met zijn legendarische 'rugzakje' de 500. Spyker-topman Victor Muller, de kersverse eigenaar van het Zweedse Saab, wil min of meer hetzelfde foefje uithalen met de iconische jaren-vijftig-Saab 92.

,,Het zou een Saab 92-achtige auto moeten worden. Zo'n mooie kleine druppelvormige auto volgepakt met hybride technologie. Een supergroene kleine instap-Saab, maar wel een echte Saab'', zei Muller dinsdag tegen het ANP. Of en wanneer het nieuwe kleintje, genaamd '9-1' er gaat komen, is nog onzeker. Saab onderzoekt eerst of er een markt voor is en hoe het gefinancierd kan worden.

,,We zullen kijken of de sterke groei van de vraag naar kleinere auto's zich doorzet. Wij denken van wel'', aldus Muller. Tegelijkertijd gaat de onderneming onderzoeken hoe de ontwikkeling en productie van de 'retro-Saab' gefinancierd kunnen worden. ,,Als Saab beter gaat dan we denken heb je dat misschien helemaal niet nodig. En als het niet zo goed gaat, besluiten we misschien om het helemaal niet te doen. Het is alleen nog maar een plan, maar wel een plan waar ik sterk in geloof'', aldus de topman. Hoeveel geld ermee gemoeid zal zijn, kon Muller nog niet zeggen.

Op zijn kop

Spyker zette vorige week de autowereld op zijn kop met de mededeling dat het Saab had overgenomen van het Amerikaanse autoconcern General Motors. Dinsdag deed de kleine sportautofabrikant uit Zeewolde daar een schepje bovenop door de verwachting uit te spreken dat Saab, dat al velen jaren rode cijfers schrijft, in 2012 weer winstgevend is.

Om dat doel te bereiken heeft Saab, dat zich zal toeleggen op drie tot vier modellen, wel een kapitaalinjectie nodig van circa 1 miljard dollar. Om Saab uit de rode cijfers te trekken wil Muller de productie opvoeren naar het niveau van 100.000 tot 125.000 auto's per jaar van voor de crisis. Dat is inclusief de kleine SUV 9-4X, die in Mexico gebouwd wordt. De rest van de auto's rolt van de band in Saabs thuisbasis Trollhättan.

Gunstig uitgangspunt

,,We gaan meer auto's verkopen. En dat doen we door de modellen te bieden die klanten willen. Daarvan zijn er twee klaar, de 9-5 en de 9-4X. En over twee jaar komt daar de 9-3 bij als nieuwe Saab'', stelt Muller. Hij verwacht dat het volledige modellengamma binnen drie jaar is vernieuwd. ,,En dat is een uitermate gunstig uitgangspunt. Als dat niet was gebeurd, hadden we het ook niet aangedurfd'', zegt de bestuursvoorzitter.

Twee decennia onder regie van GM, met het merk Opel als één van de dochters, kwam het imago van het merk Saab niet ten goede. Muller wil het merk zijn exclusiviteit teruggeven en sluit niet uit dat de prijzen van Saabs straks omhooggaan. ,,Ik wil met het merk omhoog hebben, niet omlaag. Ik wil dichter tegen Audi en BMW aankruipen en weg van Opel''.

 

bron: debeurs.nl

 

 

ZEEWOLDE (AFN) - De Zweedse autofabrikant Saab is naar verwachting in 2012 winstgevend. Om dat doel te halen heeft Saab, dat zich zal toeleggen op drie tot vier modellen, een kapitaalinjectie nodig van circa 1 miljard dollar. Dat heeft de nieuwe eigenaar, Spyker Cars, maandag rond middernacht bekendgemaakt.

Spyker liet ook weten dat Saab de productie wil opvoeren naar het niveau van 100.000 tot 125.000 per jaar van voor de crisis. Dat is inclusief de 9-4X die in Mexico gebouwd wordt. De rest van de auto's rolt van de band in Saabs thuisbasis Trollhättan.

Naast de 9-4X zal Saab de 9-3 en de 9-5 maken, beide in verscheidene uitvoeringen. Daarnaast onderzoekt het bedrijf de mogelijkheid om het model 9-1 te gaan bouwen. Daarvoor zou echter aanvullende financiering nodig zijn. Het huidige 'business plan' werd opgesteld door Saab en diens voormalige moederconcern General Motors (GM).

Lening

Van de benodigde financiering van 1 miljard dollar komt 326 miljoen dollar van GM. Daarnaast bieden de Amerikanen Saab onder meer gunstige leveringsvoorwaarden en mag Saab langer doen over het betalen van rekeningen. De rest komt van de Europese Investeringsbank, die 400 miljoen euro in Saab steekt als de Europese Commissie daarmee akkoord gaat. Die goedkeuring is essentieel voor het al dan niet doorgaan van de overname van Saab door Spyker, dat de beslissing binnenkort verwacht.

Spyker maakte vorige week bekend de noodlijdende dochter van GM te hebben gekocht voor 74 miljoen euro. Daarvan moet 50 miljoen euro worden betaald bij de beoogde afronding van de transactie op 15 februari. De helft van dat bedrag leent Spyker van Tenaci, een vehikel dat eigendom is van Spykertopman Victor Muller. De andere helft moet worden opgehaald met de uitgifte van aandelen.

De tweede tranche, van 24 miljoen euro, moet uiterlijk worden betaald op 15 juli 2010. Spyker zegt voor dit deel benaderd te zijn door meerdere investeerders.

 

bron: debeurs.nl

Last Updated ( Tuesday, 02 February 2010 12:57 )

 
<< Start < Prev 1 2 3 4 5 6 Next > End >>

Page 2 of 6